Slut

på julen för denna gång. Innan och mellan jaktstarterna i Tour de Ski plockades den ner. Mer julpynt har jag inte numera. Mammas trearmade kulljusstake står kvar, för den ska packas ner i låda och skickas till Gotland. Jag har i två år försökt få plats för den, men måste inse fakta. Den passar säkert utmärkt på Gotland, dock.

Lite av julen och advent var redan bortplockad till förmån för nyårsafton. För första gången sedan Ralf gick bort, har jag firat nyårsafton med sällskap. Några änkemadamer i huset och grannhuset hade tröttnat på att var och en satt på sin kammare och bestämt knytkalas. Eftersom jag dels blev tillfrågad, dels inte ville lämna Bezzie under nyårsbeskjutningen firades den här med äppelglögg till välkomstdrink, hummer till förrätt, paj, räkor, två sorters löjrom med tillbehör till huvudrätt och ostbricka och kallskuret till avslutning. Vi skippade dessert men drack nog lite vin. Vi åt från typ åtta till elva....................

Nyårsbeskjutningen blev en viskning dessutom, varade i tre minuter och Bezzie gäspade uttråkat.

Nåväl, vid halvtvå gick damerna, efter undanplock och en stunds kontemplation, gav jag katten frukost och dök i sängen  - och sov till kvart över åtta. Bezzie å andra sidan sov till tio..........

Så - eftersom min powerwalk regnar bort - hämtade jag jullådorna i förrådet och plockade ner alltihop.

Den egenhändigt komponerade nyårsbordsdekorationen får ju stå kvar, hoppas att den håller sig veckan ut. Sista julljuset brinner i fönstret, men stjärnorna är nedplockade


Johansson började se lite trött ut efter julens ståhej och sover nu lugnt i adventslådan. Granen är avplockad men får pryda uteplatsen ett tag till, där den står på sin gammaldags träfot. De vackra fåglarna sover också i sin jullåda, medan jag väntar på andra vackra fåglar som kommer om några månader. Den vita hittade jag på Hamnmagasinet i Waxholm för några år sedan, den röda var denna juls inköp på Slottsboden.

Nu ska jag ägna mig åt några av alla de webkurser jag laddat ner men aldrig har tid att gå igenom, så fotokonst och inredning i Feng Shui stil står på agendan.


Kommentarer